Další aktivity v mateřské škole
Keramické a výtvarné činnosti
Záměr: vytvořit si pozitivní vztah k umění, rozvíjet všechny smysly, mít bohatě rozvinutou fantazii, chtít pracovat ve skupině a se skupinou, spoluvytvářet prostředí pohody ve třídě, dodržovat předem stanovená pravidla, dokázat zhodnotit svou práci, mít radost z vykonané práce
Cíl: seznámení se s vlastnostmi keramické hlíny, uvědomovat si různost výtvarného ztvárnění, vědět, že umění je produktem lidské činnosti, tvořit originální výtvory.
Flétna
Záměr: mít radost ze hry, rozvíjet sluchový cit, rytmus, cvičení mluvidel, koordinaci očí s rukou, podřídit se kamarádovi, reagovat na pokyny.
Cíle: správné dýchání, výdech středem, ovládat svůj dech, reakce na pokyny dirigenta, zapamatovat a reprodukovat rytmus, reprodukce daného rytmu, reprodukce rytmu daného slova, vymýšlet slova na daný rytmus, hra s opakováním, dle not, ukazování ( individuálně ), s klavírem, gymnastika mluvidel, jazyka.
Metoda dobrého startu
Řeč je svědectví o úrovni pohybových, motorických schopností, o myšlení, sociálním chování a charakteristických rysech osobnosti.
Kdy: v odpoledních činnostech se staršími dětmi – od 5 let.
Záměr: upravovat nepravidelně rozvíjející se funkce, koordinace pohybů ruky, oka, sladění s rytmem, hudbou. Pasivní i aktivní zapojení rodičů. Vést přehled o aktivitách dětí. Pro informovanost a přehlednost rodičů – vyvěsit na stálé místo v šatně. Dle požadavků rodičů a potřeb dětí zajistit cyklus Grafomotoriky – s rodiči (Yveta Heyrovská: Nebojte se psaní)
Cíle: správné sezení u stolu, správné držení tužky, rytmické, plynulé „ psaní“, radost z vykonané práce. Rozvoj vnímání, rytmu, řeči, hrubé, jemné motoriky a grafomotoriky.
Práce dle metodiky a pracovních listů - MDS Marta Bogdanowicz, Jana Swierkoszová. Zařazování rytmických cvičení dle Faltýnka (reprodukce rytmu, reprodukce rytmu odposlouchaného slova, vymýšlení slov na daný rytmus, zahrát na rytmický nástroj dle předlohy)
Pohybové a taneční hry
Tanec je trysk života, který má sílu vyplavovat se ze zajetých kolejí.
Záměr: mít radost z pohybu a společné hry, rozvíjet a kultivovat pohybovou koordinaci s hudbou.
Proškolit se ve cvičení jógy, popřípadě tanečních aktivitách.
Cíl: získat pozitivní vztah k pohybovým a tanečním hrám, pohyb přizpůsobit rytmu a tempu hudby, kultivovaným pohybem vyjádřit své představy vyvolané hudbou, seznámení s různými hudebními žánry, radost z konečného výsledku.
NJ v dopoledních činnostech
Znalost cizích jazyků patří k životnímu stylu.
Záměr: mít povědomí o existenci jiných jazyků. Seznámení s jinými zvyky, jazykem. Mít radost z nových poznatků, vědět, že i v jiných zemích jsou MŠ a že si tam děti hrají podobné hry.
Cíle: umět pasivní zvládnutí jazyka, nebát se reagovat česky, německy, dle znalostí. Nebát se chybovat. Hry v němčině brát jako samozřejmou činnost. Vytvoření vlastního obrázkového slovníku.